VCC BV introduceerde als eerste in Nederland deze specifieke pakkingen voor flensen en vlakke afdichtingen. In dit artikel vertelt Ron van de Weerd, eigenaar van VCC BV en A.S.E. Repair BV, meer over deze afdichtingen van Revoseal.
Ron: “Flensen en vlakke afdichtingen zijn verbindingen van twee platte metalen oppervlakken op elkaar, die door middel van bouten verbonden worden. Flensen worden toegepast als verbindingsstuk tussen pijpleiding en een apparaat. Afdichtingsvlakken komen ook voor in deksels, eindstukken etc. om vaten, reactoren en overige apparatuur dicht te houden en te verbinden met pijpleidingen. Het voordeel van flensverbindingen zit hem in het feit dat wanneer de bouten losgemaakt zijn, het deel tussen de flensen in één keer uit de leiding geschoven kan worden. Bij een schroefdraad en lasverbinding is montage en demontage veel lastiger”.
Aangezien metaal op metaal doorgaans geen goede afdichting geeft, is daar een extra afdichting nodig. De keus voor de soort pakking is afhankelijk van:
In het verleden was er in de industrie slechts één type pakking en die werkte goed onder de diverse omstandigheden. Ron: “De zogenoemde asbest pakking is uit de markt genomen en er is geen materiaal meer gevonden dat zo breed toepasbaar is als asbest. Dit heeft ertoe geleid dat er talloze specifieke afdichtingen zijn ontwikkeld. Een ieder geschikt voor een bepaald gebruik. Zo is afdichtingstechniek een specialisatie geworden.
Een pakking komt aan de ene kant in contact met het medium dat door de leiding stroomt en aan de andere kant met de buitenlucht. Ze hebben beiden hun invloed op de afdichtingen en zijn bepalend voor de afdichting en levensduur van de pakking”.
Ron: “De montage van de flensen komt erg nauw. Het is vakwerk: de juiste pakking, een goede montage en accuraat gebruik zijn van groot belang. Wanneer dit fout gaat, dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Inmiddels is er een speciale opleiding tot flensmonteur zodat deze op de juiste manier gemonteerd worden en er op deze manier een goede afdichting ontstaat. Situaties die kunnen ontstaan:
“Doordat er steeds meer verschillende specifieke pakkingen kwamen, nam de kans op lekken en ongelukken steeds verder toe”, vertelt Ron. “Daarom is de universele pakking ontwikkeld. Deze bestaat uit een afdichtingsmateriaal en een profielplaat. Als deze pakking tussen twee flensen geklemd wordt, dan wordt in eerste instantie direct het metaal op metaal geklemd. Wanneer de flens verder aangedraaid wordt, dan treedt de zachte afdichting in werking. Deze zorgt ervoor dat de verbinding daadwerkelijk afgedicht wordt. Door het metalen profiel kunnen het medium in de buis en de buitenlucht niet in contact komen met het afdichtende materiaal”.
“Laatst waren wij bij een frisdrankfabriek. Zij hadden het probleem dat de smaak van de frisdrank in de pakkingen ging zitten”, legt Ron uit. “Wanneer er op een productielijn van frisdrank gewisseld werd, dan werd de smaak van de andere frisdrank beïnvloed door de voorgaande frisdrank. Bij het wisselen van product moesten dus ook elke keer alle pakkingen verwisseld worden. Door het toepassen van de universele afdichting met een metalen afdichting aan de kant waar de frisdrank langs stroomt, is dit probleem opgelost. Bij frisdrank kun je het proeven, maar bij veel processen is in eerste instantie niets merkbaar als de substantie in de afdichting is getrokken”.
Meer informatie over de specifieke en universele afdichtingen van Revoseal? Het team van VCC BV adviseert je graag over de diverse producten en de juiste toepassing.